كل المسلمين "إخوان"/ رأفت محمد السيد

 قبل م اتولد وتكون جنســـــــيتى مصـرى وأتصــــنف أنا إنســـان 
قبل م أكون ســـلفى أو ليبرالى أو علمانى أو إخوان أنا إنســــان 
ف مش معـنى إنى بقول الحـق اللى مش عاجبك تكـون خـــــوَّان 
وتتهـــمنى بقلب اســــــــــــــــود وكراهــيه وتقول لى إنت إخوان 
طب إمتى بجد راح تعرف وتتعلم من القرأن إن المسـلمين إخوان
طيب ليه كل ماتعوذ تصــــــنفنى وتنهرنى ألاقيك تنادينى ياإخوان 
طيب م إنت وجيرانك وأخواتك وأصحابك وأحبابك برضــه إخوان
فما تصـــــنفنيش على كيفك وترسـمنى بفُرشـــه فى إيدك وألوان
أنا مصرى اسـكندرانى بحيرى دمياطى لحد النوبه و اســــــــوان 
أنا وانت يامصـــــــرى إخوان ودستورنا أساسه ســــــــنة وقران 
فعيب عليك تكون بجد مش فاهم يعنى إيه معنى لفظ إخـــــــــوان 
يمكن يكون فكرى أو اسلوبى مش عاجبينك أتا زيك برضه إنسان 
يعنى لو اخطأت حاسبنى بالقانون وبالدين اللى خلانا نكون إخوان 
وماتصدقش إنى إرهابى أو قاتل أنا عمرى ماكنت خسيس وجبان 
يمكن يكون لى أخطائى وذلاتى وقعت فيها بهمزة من الشــــيطان
علاقتى بربى مالكش الحق تقيمها حنتركها ليوم يجمعنا مع الديان
ماتتمناش الشر أبدا لأخوك المسلم على الدنيا حتى ولو كان خوان
وادعى له دايما بالهداية  ينصــــــلح حاله على إعتبار إنكم إخوان

CONVERSATION

0 comments: